Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Komunikacja wewnętrzna i Public Relations
dodano 19.05.2008
Zarządy firm czy też organizacji, tak rządowych jak i pozarządowych powinny sobie wreszcie uświadomić, że czynnikiem najsilniej motywującym ludzi w pracy jest dobra atmosfera pracy.
Obrady ogólnie polegają na tym, że kierownicy różnych szczebli zarządzania, przed podjęciem decyzji, zasięgają opinii i rad współpracowników. W ostatnich latach wzrosła potrzeba, bezpośredniego komunikowania się ludzi. Aby obrady spełniały swoje zadanie, muszą być dobrze zorganizowane, (co w rzeczywistości nie występuje). Dobra organizacja sprawia, że obrady stają się formą porozumiewania
i wymiany informacji oraz zapewniają udział wszystkich zainteresowanych, zbliżając ich do zamierzonego celu w możliwie najkrótszym czasie. Uczestnicy naradzają się, przekonują, przyjmują wnioski, podejmują decyzje, dążąc cały czas do jednomyślności albo do kompromisu, i to jest istota obrad. Obrady polegają na zespołowej pracy umysłowej. Znane formy obrad, to:
- odprawa ;
- posiedzenie, zebranie ;
- narada, konferencja ;
- zjazd, kongres;
Aby metoda ta prawidłowo funkcjonowała, musi opierać się na zasadach demokratycznych, tj. szacunku do drugiego człowieka, równych szans, interesu publiczności. A prawidłowo mogą ją realizować jedynie członkowie organizacji o asertywnym typie psychospołecznym z II ćwiartki macierzy determinantów.
„Tylko zarządzanie w dialogu zapewnia motywację, identyfikację, i zwiększenie prestiżu, przez co umożliwia w ostatecznym rachunku zapewnienie przyszłości przedsiębiorstwa” .
Kolejną metodą na usprawnienie komunikacji w sytuacji, gdy kontakt bezpośredni jest kosztowny lub problematyczny, jest tzw. Group-Team Ware, czyli komputerowe wspomaganie pracy zespołów zadaniowych . Gdy w miejsce indywidualnej pracy specjalistów do rozwiązywania ważnych problemów powoływane są zespoły zadaniowe, to nowy jakościowo software pozwala na pracę zespołową bez ruszania się z własnego fotela. Ale co ważniejsze metoda ta określana jest mianem kamienia węgielnego, budulcem, który integruje pracę grupy ludzi i czyni z tej grupy zespół . Jest to danie szansy partycypacji bezpośredniej
w zarządzaniu, szerokie prezentowanie projektów i nazwisk ich autorów, jest zasadniczym instrumentem walki z anonimowością pracownika
i środkiem jego upodmiotowienia, co diametralnie zwiększa satysfakcję
i motywację pracownika.
Szeroko stosowaną metodą usprawniającą komunikację wewnętrzną
w krajach wysoko rozwiniętych jest metoda kół jakości . W Polsce praktycznie nieznana i niestosowana, gdyż powszechnym stylem zarządzania jest archaiczny styl autokratyczny, o mocno zhierarchizowanych strukturach.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW