Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Warszawskie Łazienki w poezji i prozie
dodano 13.12.2007
Założenie parkowe i cały zespół architektoniczny łazienek pozostaje po dzień dzisiejszy po królu Stanisławie Auguście Poniatowskim, którego kultura estetyczna wycisnęła tu niezatarte piętno.
„Pamiętnik” obejmuje okres od 15 grudnia 1941 roku do 25 listopada 1942 (ta część zapisków jest datowana) i od maja 1943 do końca października, czyli niemal chwili uwięzienia ich autora (tu brak oznaczenia czasu powstania zapisków; wydawcy ustalili go w przybliżeniu, na podstawie wydarzeń przez autora odnotowanych). Pierwsza część „Pamiętnika” różni się od drugiej tonacją (jest pogodniejsza) i długością zapisów. Noty są krótkie, mają naturę bliższą dziennikowi. Przynoszą relację o faktach. Nie ma w nich miejsca na poważniejszą refleksję, na dłuższe rozważania, na intelektualny dyskurs. Jest sporo informacji o ludziach, z którymi autor „Pamiętnika” spotykał się w pracy konspiracyjnej. O dziewczynach, w których się podkochiwał. Nie miał o nich najlepszego zdania. Były łatwe do zdobycia, pogardzał nimi. W każdej kobiecie widział prostytutkę.
Miał wysokie mniemanie o sobie, o swoich talentach literackich i możliwościach pisarskich, o zdolnościach przywódczych predestynujących go do pełnienia wyjątkowych ról społecznych, kulturowych. Ale w „Pamiętniku” daje także wyraz niezadowolenia z siebie, z tego, co robi lub czego nie robi. Ma świadomość, że jego życie jest nieuporządkowane, chaotyczne i niszczące go. Nie takie, jakiego by sobie życzył. Dni upływają w zmęczeniu, rozpaczy i samotności. Nie dosypia. Nie dojada. Nie ma własnego kąta, gdzie mógłby przez chwilę odpocząć od pracy konspiracyjnej, od intryg towarzyszy wspólnej walki, od pisania nie zadowalającego go w pełni. Stawia przed sobą wysokie wymagania moralne. Musi być lepszy, bardziej zdyscyplinowany, rozsądniej gospodarujący swoją energią i czasem. Praca nad sobą – mógłby powtórzyć za Stanisławem Brzozowskim, swoim mistrzem – „sprawia, że ideał staje się faktem”. Istotny zrąb światopoglądu Trzebińskiego, wyłaniający się stopniowo z „Pamiętnika”, osadzony jest na podłożu etycznym. Na pracy moralnej człowieka – twórcy, która staje się podstawą panowania nad światem zewnętrznym i nad sobą samym. W działalności publicystycznej, w manifestach literackich Trzebiński głosił potrzebę rewolucji kulturalnej, potrzebę sztuki prawdziwie etycznej („Pokolenie liryczne i dramatyczne”, „Sztuka i Naród” 1942, nr 5), która miała nastąpić po wojnie i zmienić gruntownie pejzaż duchowy kultury narodowej.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW