Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Szkolna edukacja historyczna a integracja wokół umiejętności kluczowych.

dodano 03.08.2007
Szkolna edukacja historyczna a integracja wokół umiejętności kluczowych.

Jeżeli edukacja ma być szansą dla ucznia, powinna jak najpełniej przygotować go do życia. W XXI wieku nie stracił swej aktualności postulat non scholae sed vitae discimus: uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia.


Każdy nauczyciel powinien zdawać sobie sprawę z tego, jaki będzie świat, w którym dzisiejszym uczniom przyjdzie wieść dorosłe życie. Nie jest oczywiście możliwe w miarę dokładne przewidzenie dalekiej przyszłości naszej cywilizacji. Możemy tylko zaufać futurologicznym prognozom opartym na naukowej analizie cywilizacyjnych przemian, które znajdują potwierdzenie w obserwowanych obecnie przeobrażeniach społecznych i gospodarczych (Alvin i Heidi Toffler, Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali. Poznań 1996). Wynika z nich, że wkraczamy w trzecią falę rozwoju cywilizacji – po rolniczej i przemysłowej pojawia się cywilizacja informatyczna. Jej przewidywanym efektem będzie m.in. zastępowanie społeczeństwa masowego - indywidualistycznym, gospodarki opartej na przemyśle - usługami opartymi na informacji; stałych form zatrudnienia - samozatrudnieniem i zespołami zadaniowymi; światem podzielonym na państwa - „globalną wioską”. Informacja stanie się głównym towarem rynkowym, technika i technologia komputerowa i komunikacyjna zdominują wszystkie aspekty ludzkiego życia. Pojawią się nowe podziały społeczne wynikające ze zróżnicowanego dostępu do informacji, zróżnicowanego udziału w przetwarzaniu i dystrybucji informacji oraz z faktu, że wiele rodzajów ludzkiej pracy zostanie zastąpionych przez efektywniejsze roboty, ale za to pojawią się nowe zawody, wymagające nowych kwalifikacji. Mówi się o powstawaniu społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy. Przewiduje się nawet, że dotychczasowy ład gospodarczy oparty na kapitalizmie, a także ład społeczny oparty na demokracji, który wyczerpał już swoje możliwości rozwojowe, w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat przejdzie rewolucyjną zmianę (Immanuel Wallerstein, Koniec świata jaki znamy. Warszawa 2004). Sprawne funkcjonowanie w takich realiach wymagać będzie od dzisiejszych uczniów posiadania szeregu kompetencji, których nie zapewni im dominujący w oświacie encyklopedyzm i podające metody kształcenia.
Współczesna edukacja, oparta na dziewiętnastowiecznym modelu herbertowskim, okazuje się bardzo nieefektywna i początek trzeciej fali rozwoju naszej cywilizacji uwidacznia ten problem coraz jaskrawiej. Specjalistyczne przedmioty nauczania, wzorowane na akademickich dyscyplinach naukowych, nie budzą większego zainteresowania u uczniów i nie zapewniają im właściwego przygotowania do dorosłego życia. Skupiają się głównie na przekazywaniu wiedzy, natomiast uczniowie nie mają przekonania o ich przydatności życiowej. Zaniedbują bowiem kształtowanie umiejętności warunkujących sprawne funkcjonowanie w życiu dorosłym.
wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: ZbyszekO
avatar

O mnie
W serwisie od:
16.07.2007
Dodaj do znajomych

 
INNE OD ZbyszekO
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje