Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Szkolna edukacja historyczna a integracja wokół umiejętności kluczowych.
dodano 03.08.2007
Jeżeli edukacja ma być szansą dla ucznia, powinna jak najpełniej przygotować go do życia. W XXI wieku nie stracił swej aktualności postulat non scholae sed vitae discimus: uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia.
1. Wyszukanie określonych informacji w tekście naukowym, popularno – naukowym, źródłowym, literackim, w słowniku i encyklopedii, a także we fragmentach filmów fabularnych i dokumentalnych, nagrań dźwiękowych, na fotografiach, ilustracjach, obrazach historycznych i karykaturach, w tabelach, wykresach i diagramach, schematach i szkicach, oraz na mapach. Wykorzystywać należy przy tym zarówno źródła wiedzy na nośnikach tradycyjnych (papier, taśma fotograficzna i magnetyczna) jak też elektronicznych (płyty CD/DVD, strony WWW).
2. Uporządkowanie wyszukanych danych poprzez wykonanie tabeli, notatki, wykresu, diagramu, schematu, szkicu. Uczniowski dokument powinien być jak najczęściej tworzony za pomocą programów komputerowych.
3. Udzielenie ustnej lub pisemnej odpowiedzi na pytanie, na podstawie wyszukanych informacji. Istotne jest, by pytanie wymagało argumentowania, charakteryzowania, oceniania, uogólniania, podsumowywania, analizowania, syntezowania, tworzenia związków przyczynowo - skutkowych.
4. Możliwie częste wyszukiwanie informacji i wykonywanie zadań w trakcie pracy grupowej oraz pozalekcyjnej z wykorzystaniem metody projektu edukacyjnego.
5. Możliwie częste rozwiązywanie problemów historycznych przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł wiedzy zamiast prostego opisywania przebiegu wydarzeń na podstawie tekstu z podręcznika.
5. Słowne opisywanie rzeczywistości przedstawionej symbolicznie – na mapie, wykresie, diagramie, schemacie, szkicu.
6. Wyszukiwanie cech charakterystycznych, wspólnych lub różnicujących poszczególnych obiektów, postaci, zjawisk w różnych opisach słownych, zbiorach fotografii i ilustracji lub fragmentach filmów.
7. Porównywanie informacji na temat poszczególnych postaci, wydarzeń lub zjawisk występujących w naukowych i nienaukowych (w tym artystycznych) źródłach wiedzy. Wyszukiwanie błędów i braków, np. występujących na prywatnych stronach WWW poświęconych różnym aspektom dziejów.
8. Uczestniczenie w tworzeniu zbiorów danych (np. z zakresu historii regionalnej) oraz w indeksowaniu istniejących zasobów wiedzy na określony temat. Szczególnie cenne mogłoby być angażowanie uczniów w realizację projektów edukacyjnych przybierających postać szkolnej gazetki, strony WWW lub prezentacji multimedialnej, a także zachęcanie do udziału w międzynarodowych projektach społeczności internetowej, takich jak Wikipedia – internetowa encyklopedia lub ODP DMOZ – katalog zasobów Internetu.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW