Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Nigdy nie kłam Swoim klientom. To się zwyczajnie nie opłaca
dodano 12.03.2010
Czy kłamstwo jest opłacalne? Kto kłamie częściej - sprzedawcy czy klienci? Dlaczego to robią? Jakie są przyczyny kłamstwa w biznesie? A ty? Czemu kłamiesz?
Konsekwencje okłamania klienta
Kłamstwa nie tylko szkodzą komunikowaniu się sprzedawców z klientami. Najczęściej kończą się całkowitym zaprzestaniem wszelkiego dialogu – co jest bardzo trudne i zazwyczaj niemożliwe do naprawienia.
Pomyśl jakie mogą być konsekwencje zaprzestania czy zerwania dialogu z klientem na skutek kłamstw. Kiedy pisałem swoją pracę magisterską na temat zwiększania lojalności klientów za pomocą narzędzi e-biznesu dotarłem do książki Freda Reichhelda pt. “Decydujące pytanie” w której napisał że amerykańskie firmy przez taki właśnie “impas” tracą połowę swoich klientów co 5 lat, połowę pracowników co 4 lata, połowę inwestorów w mniej niż 1 rok.
A ja sprzedaję rewelacyjnie – to w czym problem?
Znowu wrócę do swojej pracy ze studiów. Badania wykonane przez firmę Engage Selling i Harvard Business Review w ciągu ostatnich 15 lat pokazały że tylko 10% sprzedawców w każdej filmie to “najlepsi z najlepszych”. Doskonalą się, rozwijają, wybierają wartościowe szkolenia ze sprzedaży i cały czas są "na fali". To oni regularnie finalizują przynajmniej 50% transakcji. Po drugiej stronie jest 20% takich którzy albo są nowi w tym biznesie albo tacy którzy za minutę skończą w nim karierę. Pozostałe 70% to tzw “średniaki”. Nie odbieraj określenia “średniak” pejoratywnie – wg badań taki przedstawiciel handlowy zamyka jedną na trzy transakcje z potencjalnymi klientami. W tej grupie niewiele jest osób które zwyczajnie chce w niej być. Zazwyczaj handlowcy trafiają tam w drodze “na szczyt”, do “najlepszych z najlepszych”, zwłaszcza kiedy narzędzia pomocne w osiągnięciu tego celu są bardzo proste do zrozumienia.
Ukryte koszty kłamstwa
Utracona sprzedaż i zysk to nie wszystkie konsekwencje. Jest też dużo ukrytych kosztów. Utrata klientów z uwagi na brak zaufania może doprowadzić do zmniejszenia zadowolenia pracowników. Ich motywacja może osłabnąć a w efekcie osłabnie też satysfakcja klientów którzy kupili Twoje produkty i usługi. Więc ponownie nie wrócą. I najgorsze – możesz zrujnować Swoją reputację – a więc jedyne narzędzie i możliwość do robienia kolejnych interesów.
Wykorzystaj.to.pl – nikt nie lubi czuć się oszukiwany. I nikt w głębi serca nie lubi oszukiwać. Każdy czuje wówczas że traci szansę. A sprzedawca nie chce czuć że właśnie stracił szansę na sprzedaż. Pamiętaj – buduj Swoją sprzedaż na zaufaniu i uczciwości. Nigdy nie kłam Swoim klientom – przyszłym i obecnym. Bądź wobec nich fair. Klienci to docenią. Właściwie to nie masz wyjścia – musisz to robić. W końcu to oni Ci płacą.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW