Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Nigdy nie kłam Swoim klientom. To się zwyczajnie nie opłaca
dodano 12.03.2010
Czy kłamstwo jest opłacalne? Kto kłamie częściej - sprzedawcy czy klienci? Dlaczego to robią? Jakie są przyczyny kłamstwa w biznesie? A ty? Czemu kłamiesz?
Klient kłamie – sprzedawca mimo szczerych chęci – nie może mu dobrze doradzić, w efekcie klient kupuje produkt który nie zaspokoi jego potrzeb.
Sprzedawca kłamie – klient wierzy że produkt będzie zaspokajał jego oczekiwania i kupuje go a później jest rozczarowany i więcej nie wraca. Chyba że ze zwrotem.
A dlaczego kłamią klienci?
Na przykład dlatego żeby uniknąć nachalności sprzedawcy. Mówią że wszystko wiedzą o różnicach między plazmą a LCD choć nie wiedzą nic. A dalej:
Chcą się ochronić przed naciskami przy podejmowaniu decyzji. “Nie interesuje mnie ubezpieczenie domu w tym momencie”
Chcą dbać o swój status, reputację. “Interesuje mnie wypoczynek ze skóry za około 20 tyś zł”.
Wstydzą się. “Chciałem kupić dla mamy maść na hemoroidy”.
Chcą ochronić swoje portfele. “Mam tylko 100 zł i nie mogę wydać więcej”.
Chcą ochronić swój czas, pracę, rodzinę, zdrowie…
Powodów jest cała masa. I zazwyczaj ich przyczyną jest automatyczne przekonanie że sprzedawca jest kłamcą, więc z psychologicznego punktu widzenia chcą “osłabić” oddziaływanie kłamstwa sprzedawcy na ich psychikę.
Przykład
Pokażę Ci przykład na dzieciach. Jeżeli kilkuletnie dziecko zapyta Cię skąd się bierze czekolada a ty powiesz mu że od krowy to dziecko zakłada że mówisz prawdę. Tworzy wokół Twojego kłamstwa swój świat. Załóżmy że podobna sytuacja powtarza się kilka razy. Kiedy dziecko przekona się (najczęściej w bolesny sposób) że to było kłamstwo (inne dzieci w przedszkolu je wyśmiały) nabiera ostrożności wobec Ciebie i każdą informację którą mu później przekazujesz w pierwszej kolejności traktuje jak kłamstwo. Z czasem samo zaczyna Ci kłamać po to żeby ochronić w ten sposób swoją psychikę. Ludzie robią tak automatycznie, nie ma to związku z wychowaniem czy kulturą.
Sekret dobrej sprzedaży
Sprzedawcy odnoszący sukcesy stosują rozmaite techniki i style sprzedaży i negocjacji. Ale oni wszyscy mają jeden wspólny klucz do serca każdego klienta: prawdziwy dialog, uczciwą komunikację, szczerą rozmowę.
Skupiając swoje zaangażowanie bazujące na otwartości i zaufaniu na tworzeniu pozytywnego doświadczenia u klienta sprzedawcy ci mogą zawsze liczyć na nadzwyczajne efekty sprzedaży. Bo w 8 na 10 przypadków klient po prostu nawet nie pomyśli żeby szukać innego dostawcy. Będzie lojalny. A to już chyba wiesz, że lojalny klient jest bardziej zyskowny i mniej kosztuje (bo tylko powtarzasz z nim proces sprzedaży) niż nowy (do którego musisz dotrzeć, przekonać go i dopiero sprzedać).
Więc co jest prawdziwym sekretem budowania i utrzymywania wiarygodności w oczach Twoich klientów?
Nigdy nie okłamuj klientów. Pod żadnym pozorem.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW