Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Nigdy nie kłam Swoim klientom. To się zwyczajnie nie opłaca
dodano 12.03.2010
Czy kłamstwo jest opłacalne? Kto kłamie częściej - sprzedawcy czy klienci? Dlaczego to robią? Jakie są przyczyny kłamstwa w biznesie? A ty? Czemu kłamiesz?
Sprzedawcy którzy zostaną przyłapani na kłamstwie (a zwykle są) są pożywką dla budowania wizerunku który opisałem na wstępie oraz jednocześnie zatruwają wszystkie relacje jakie klient z nimi miał nawiązane, oraz wszystkie te które my jako inni klienci możemy nawiązać z innymi sprzedawcami. Bo przecież jakoś się o tym kłamstwie dowiemy. Niekoniecznie za pomocą wykop.pl czy opinii na forum Gazeta.pl.
3 powody kłamstwa sprzedawców
Są trzy powody dla których sprzedawcy są nieuczciwi wobec swoich klientów i potencjalnych klientów:
Nie znają swojego produktu
Niektórzy sprzedawcy kłamią okazjonalnie bo nie wiedzą wszystkiego o produkcie który sprzedają. W wielu przypadkach kłamią albo mówią pokrętnie bo wstydzą się powiedzieć “nie wiem”. Ale czasem też po prostu nie mogą powiedzieć “nie wiem” bo takie środowisko zostało stworzone przez osoby zarządzające sprzedażą.
Chcą być lubiani za wszelką cenę
Chcą być postrzegani jako eksperci a ekspert nie może powiedzieć że się na czymś nie zna. Niektórzy sprzedawcy czują się źle z myślą że nie znają odpowiedzi na pytania klientów. Wtedy naginają fakty albo po prostu kłamią. I mówią klientom to co Ci chcą usłyszeć.
Są skupieni na pieniądzach
Dla niektórych sprzedawców kłamstwa i kłamstewka do krótka i wygodna droga do szybkich pieniędzy. Chcą żeby potencjalny klient stał się klientem – żeby kupił – szybko, natychmiast bo to oznacza dla nich pieniądze, prowizję w kieszeni – i poszukują kolejnego “chętnego”. Owszem, plany większości sprzedawców są co miesiąc podnoszone – ale to nie uprawnia do kłamstw.
Niestety (na szczęście?) większość potencjalnych klientów wie o powyższych powodach bo spotkała się z nimi wcześniej. W efekcie oczekują takiego zachowania od sprzedawcy bo wiedzą jak się on zachowa – i w efekcie są dużo ostrożniejsi i z uwagą podchodzą do tego co on mówi oczekując kłamstw. Niektórzy nabywcy są tak doświadczeni w kontaktach ze sprzedawcami że doskonale wiedzą jak przebiega proces sprzedaży. Manipulują zachowaniem sprzedawcy i jego kłamstwami w taki sposób że zawsze osiągają to czego chcą.
Dlaczego klienci kłamią?
Nie tylko sprzedawcy kłamią. Klienci również. I to dużo częściej. Kiedy już nadchodzi moment sprzedaży mówienie prawdy (albo jej niemówienie) działa jak miecz obosieczny.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW