Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Zarządzanie zespołem projektowym – rekrutacja, motywowanie, konflikt
dodano 03.09.2009
Skąd wziąć odpowiednich ludzi do pracy w projekcie? Jak zarządzać zespołem projektowym? Jak motywować? Jak radzić sobie z konfliktami? Takie pytania niewątpliwie prędzej czy później postawi sobie każdy kierownik każdego projektu.
W przypadku konfliktów w zespole, próbując sobie z nimi poradzić, powinniśmy wykorzystać następującą ścieżkę: przede wszystkim zajmijmy się emocjami, w następnej kolejności problemami wynikającymi z różnicy wartości, na końcu rozważmy różne interesy.
Jakie mogą być reakcje kierownika zespołu w przypadku konfliktu między członkami zespołu? Najpopularniejsze to:
1. Unikanie (czyli np. udawanie, że konfliktu nie ma w oczekiwaniu, że sprawa się sama rozwiąże) – sposób dobry w przypadku drobnych, trywialnych spraw, lub konfliktów wymagających bardzo dużego wysiłku w celu zażegnania ale nie mające większego znaczenia dla zespołu lub jego celu oraz konflikty, w których nie ma możliwości osiągnięcia kompromisu.
2. Wypracowywanie kompromisów (np. prowadzenie negocjacji, proponowanie transakcji wiązanych) – dobre w sytuacjach konfliktu w sprawach istotnych dla zespołu ale jednocześnie nie wymagających radykalności.
3. Atak w celu osiągnięcia przewagi i zwycięstwa w potyczce - co najmniej słownej (np. wymuszanie siłowe, przyjmowanie pozycji siły, rozstrzyganie z pozycji przełożonego) – dobre w przypadku kiedy nie ma czasu na dyskusje i każda decyzja jest lepsza niż brak decyzji, kiedy od szybkości działania zależy bardzo dużo a nawet całkowita realizacja celu.
4. Dostosowanie się (np. poddawanie się losowi lub drugiej stronie) – najlepsze kiedy okazuje się że nie masz racji.
5. Współpraca w celu wypracowania dobrego rozwiązania konfliktu (np. poprzez skupienie się na poszczególnych różnicach, wyszukiwanie poszczególnych problemów i rozwiązywanie ich po kolei) – dobre wtedy gdy widzisz szansę na porozumienie i współpracę.
6. Inne - najczęściej kombinacje powyższych pięciu sposobów.
W przypadku podjęcia prób zażegnania konfliktu najważniejsze jest to by reakcje były dopasowane do konkretnej sytuacji. W każdej wskazane może być inne działanie. Nie można stosować zawsze jednego - choćby najlepiej wyuczonego - schematu. Interpretacja sytuacji i wybór odpowiednich działań czy środków zaradczych zależy od kierownika projektu, jego talentu i umiejętności.
http://zarzadzanieprojektami.wordpress.com/
2009 © by Andrzej Korza
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW