Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Perspektywy Web 2.0 a rozwój edukacji historycznej.
dodano 18.07.2007
Internet, a zwłaszcza nowy nurt zwany Web 2.0, umożliwia dokonanie prawdziwej rewolucji edukacyjnej, odejście od encyklopedyzmu, wywołanie pozytywnej motywacji u uczniów, zaktywizowanie metod kształcenia i nastawienie na rozwój kompetencji.
3. Tworzenie własnych stron WWW wyjaśniających różnorodne zagadnienia z historii, a następnie ich promowanie w wyżej wymienionych serwisach.
4. Wyszukiwanie książek poruszających określoną problematykę historyczną oraz recenzowanie ich w serwisie Biblionetka.
5. Uczestniczenie w tworzeniu interaktywnej mapy w serwisie Miejsca poprzez generowanie opisów dziejów poszczególnych miejscowości oraz znajdujących się w nich zabytków, wzbogacanych samodzielnie wykonanymi zdjęciami cyfrowymi.
6. Zamieszczanie w serwisach typu Gwar, iThink i Wiadomości24 artykułów wyjaśniających historyczną genezę współczesnych zjawisk politycznych, gospodarczych, kulturowych i religijnych oraz recenzowanie artykułów omawiających problemy historyczne, zamieszczanych przez innych użytkowników tych serwisów.
7. Oglądanie filmów historycznych i pisanie recenzji w serwisie FilmWeb.
8. Tworzenie albumów samodzielnie wykonanych zdjęć prezentujących zabytki, eksponaty i miejsca związane z istotnymi wydarzeniami z historii, oczywiście wraz ze stosownymi opisami i wyjaśnieniami, a następnie publikowanie ich w serwisach typu Fotosik.
9. Pisanie opowiadań historycznych zawierających rozważania kontrfaktyczne i publikowanie ich w formie blogów lub w serwisie Opowiadam.
10. Zadawanie pytań, w serwisach Pytamy i Zadaj Pytanie, dotyczących dziejów oraz historycznej genezy zjawisk współczesnych, a następnie sprawdzanie poprawności odpowiedzi. Odpowiadanie na podobne pytania stawiane przez innych.
Niezbędnym elementem wymienionych działań powinno być poszukiwanie wiedzy historycznej zweryfikowanej przez naukę oraz jej selekcjonowanie i wykorzystywanie do wykonania własnych projektów edukacyjnych. Istotne jest także to, by zakres zadań, które musi wykonać uczeń w ramach pojedynczego projektu był raczej ograniczony. Bardziej kształcące dla ucznia, w skali roku szkolnego, będzie uczestniczenie w realizacji kilku mniejszych projektów niż jednego dużego.
O tym, że metoda projektów edukacyjnych zdobywa coraz większą popularność wśród nauczycieli, a tym samym jest przydatna w kształceniu, przekonują stosunkowo duże ilości pomysłów na konkretne projekty oraz sprawozdań z ich realizacji zamieszczanych w Internecie oraz rosnąca liczba publikacji o tej metodzie .
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW