Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

Czy istnieją puste szklanki? Filozoficznie o negatywynch stanach rzeczy

dodano 15.06.2007
Czy istnieją puste szklanki? Filozoficznie o negatywynch stanach rzeczy

Po wielu dyskusjach z moimi przyjaciółmi, stwierdzam, iż ludzie widzą puste szklanki. Wydawać by się mogło, że to coś całkiem naturalnego, a postawione przeze mnie pytanie jest efektem schizofrenicznej wizji świata.


Tak naprawdę, szklanka jest tu tylko pretekstem, niewiele znaczącym symbolem. Pytanie dotyczy rzeczy o wiele poważniejszej, albowiem czy istnieją negatywne stany rzeczy?

Warto nadmienić, iż poruszony temat, swoją powagą zasługiwałby na większe opracowanie, ze strony utytułowanych naukowców, podczas gdy poniższy tekst, jest jedynie moim, omylnym zdaniem w tej kwestii. Oczywiście problem ten został poruszony niejednokrotnie w całej historii filozofii, czego owocem są dwie sprzeczne ze sobą odpowiedzi:

1. Negatywne stany rzeczy istnieją samodzielnie i autonomicznie (Parmenides, Platon, G. Hegel, L. Wittgenstein, M. Heidegger)

2. Negatywne stany rzeczy nie istnieją samodzielnie i autonomicznie (K. Twardowski, H. Bergson, B. Russell, T. Kotarbiński, R. Ingarden; a także piszący te słowa Michał Jarmoc).

Analiza Językowa

Na początek proponuję się przyjrzeć co wypowiadamy o wspominamym problemie. Posługujemy się tutaj zdaniami logicznymi, złożonymi o strukturze ~(A).

Bertrand Russell zauważa, iż zdania (A) i ~(A) są na różnych poziomach językowych. Pierwsze zdanie wypowiadane jest w języku przedmiotowym, podczas gdy drugie wypowiadane jest w języku referującym. Dlaczego? Russell powiedziałby, że dlatego iż nikt z nas nie doświadczył "nieistnienia". Nie widzimy "nieistnienia", "nieposiadania", "nieobecności". Nie jest to bezpośrednim przedmiotem naszej percepcji, ale odrzuceniem pewnego wcześniejszego założenia, które zawiera predyspozycje terminów języka przedmiotowego.

Gdy Jaś patrzy na stół to mówi:

1. Tu jest talerz pełen owoców
2. Tu nie ma kubka

Pierwsze zdanie jest opisem bezpośredniego doświadczenia. Jaś widzi talerz, może go dotknąć, zjeść z niego, czy rozbić go w przypływie złości. Drugie zdanie jest już wynikiem pewnego rozumowania, weryfikacji pewnego założenia. Jaś nie doświadcza, że nie ma tutaj jakiegoś konkretnego kubka, nie może napić się z nie-kubka czy rzucić nie-kubkiem. W żaden sposób nie doświadcza empirycznie nieistnienia kubka. W tym wypadku język jakim Jaś się posługuje, jest już metajęzykiem. Jaś rozumowo założył najpierw istnienie takiego X, które byłoby kubkiem na tym konkretnym stole. Skoro owego X nie ma, Jaś stwierdza (wydaje sąd), że jego założenie było błędne (nieprawda, że istnieje takie X, które byłoby kubkiem na konkretnym stole). Negacja ta odnosi się nie wprost do rzeczy, ale do sądu Jasia (H. Bersgon).
wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: Michal_Jarmoc
avatar

O mnie
W serwisie od:
05.06.2007
Dodaj do znajomych

 
INNE OD Michal_Jarmoc
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje