Przyczyny powstawania konfliktów i sposoby ich rozwiązywania w zespole
	
dodano 08.07.2010
Wiele konfliktów powstaje na skutek bagatelizowania czynników ryzyka. Lider (menedżer) świadomy ich istnienia, potrafi zapobiec ewentualnym kryzysom, ograniczając liczbę potencjalnych punktów zapalnych.
Przyczyny powstawania sytuacji kryzysowych w zespole: 
1. Współzależność pracy w zespole: 
    - różnice kompetencji poszczególnych członków zespołu, 
    - różnice zadań w kwestiach istotnych dla zespołu, 
    - ograniczenie możliwości zaspokojenia wszystkich oczekiwań np. co do pracy, urlopów, premii czy podwyżek, 
    - poczucie niesprawiedliwości związane z zasadami rozdziału 
      obowiązków i nagród, 
2. Zła komunikacja: 
    - utrudnienia w przepływie informacji, 
    - niejasne polecenia, 
    - brak okazji do wyjaśnienia wątpliwości, 
    - nieefektywne zebrania zespołu, 
3. Brak wzmocnień pozytywnych: 
    - stałe podnoszenie wymagań bez doceniania sukcesów, 
    - znacząca przewaga krytyki nad uznaniem, 
    - brak wsparcia w sytuacji zmian i kryzysów, 
4. Przewaga rywalizacji nad współpracą: 
    - akceptowanie podziału na lepszych i gorszych, 
    - siłowe rozwiązywanie konfliktów, 
    - brak szacunku dla różnych opinii i interesów. 
Kenneth Thomas podaje 5 strategii rozwiązywania konfliktów wraz z krótkim opisem, kiedy dana strategia się sprawdza oraz zarys roli menedżera w zarządzaniu konfliktem.
 
Rywalizacja
 
Ma miejsce w momencie, gdy jedna strona wykazuje bardzo silne pragnienie zaspokojenia swojego interesu i bardzo słabe pragnienie zaspokojenia interesu strony przeciwnej. Mimo oczywistych negatywnych skojarzeń, strategia rywalizacyjna ma też swoje plusy. Chroni przed wpływem ludzi niekompetentnych. Sprawdza się w sytuacjach, w których konieczne jest natychmiastowe działanie, np. wtedy, gdy kierownik chce wprowadzić niepopularne acz konieczne rozporządzenia.
 
Współpraca
 
Występuje wtedy, gdy mamy na uwadze zaspokojenie interesu swojego i strony przeciwnej. Stosując strategię współpracy – uczymy się obiektywizmu. Sprawdza się to w sytuacjach, w których kompromis jest złym wyjściem. Współpraca polega wtedy głównie na integracji różnych poglądów.
    Przyczyny powstawania konfliktów i sposoby ich rozwiązywania w zespole - zobacz źródło
wróc do artykułów