Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Techniki wywierania wpływu w marketingu
dodano 09.01.2011
Prawda jest jedną z wartości nadrzędnych w życiu człowieka. Marketing i reklama stanowią jednak tę dziedzinę działalności firmy, w której przedsiębiorcy nie zawsze decydują się głosić tylko prawdę. Czy jednak takie postępowanie jest właściwe?
Dla kontrastu przytoczmy przykład kampanii antynikotynowej, która również w naszym kraju od lat prowadzona jest na szeroką skalę, podobnie jak od niedawna podejmowany jest zgodny wysiłek wielu agend rządowych, międzynarodowych, a nawet firm na rzecz promowania zdrowego stylu życia i ekologicznej żywności. Społeczeństwo informowane o niebezpieczeństwach, związanych z paleniem papierosów poprzez uświadamianie faktów i liczb świadczących o szkodliwości nikotynizmu i jego przyczynianiu się do poważnych chorób, okazało się niezwykle podatne na owe komunikaty perswazyjne. O skuteczności kampanii antynikotynowej niechaj świadczą dane Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z którymi odsetek palących Polaków spadł od początku lat 90-tych o ponad 10 procent. Zauważmy, iż spadek ten nastąpił pomimo trwających kampanii reklamowych producentów wyrobów tytoniowych, którzy starają się tak konstruować swe przekazy promocyjne, by papierosy kojarzyły się z pozytywnymi emocjami: seksem, radością, młodością, aktywnym stylem życia. Mimo, że ani antynikotynowa kampania informacyjna, ani ulotki z wizerunkami kryminalisty nie były kontrolowanymi eksperymentami z dziedziny psychologii marketingu, to jednak owe dwa kontrastujące ze sobą przykłady pokazują, iż na postawy społeczne wpływać można całkowicie odmiennymi metodami. W pewnych uwarunkowaniach bardziej efektywny okazuje się przekaz oparty o odwołania do uczuć, obaw, pragnień i nadziei, w innych – ludzie łatwiej ulegają racjonalnej i logicznej analizie faktów. Aby zgłębić zasady rządzące psychologią marketingu, musimy najpierw zastanowić się, czym są owe wspomniane uwarunkowania, a także czym naprawdę jest postawa i w jaki sposób można ją zmienić, wykorzystując narzędzie promocji?
Autor: Marta Konstancja Olesińska - Blog Ardeum.pl Zapraszamy do odwiedzenia >>> www.ardeum.pl
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW