Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Syndrom „lub czasopisma”?
dodano 28.03.2007
Wchodzi wkrótce na wokandę sprawa nieprzejrzystych zabiegów wokół projektu ustawy medialnej. To skutek prac sejmowej komisji śledczej w tzw. sprawie Rywina.
Sformułowania nazw komórek organizacyjnych i ich kierujących – departamenty, biura i dyrektorzy sytuuje te komórki - poza tym wyłomem w § 3 ust. 4 - w obszarze obowiązkowego przeprowadzania konkursów. Przy takim pomięciu Biura Finansowo-Księgowego i jego dyrektora, stanowisko to niejako dokonuje kolejnego odstępstwa od obowiązku przeprowadzenia konkursu.
Nie wiadomo tylko, o jakiego właściwie dyrektora teraz chodzi, skoro w tym wyliczeniu w pkt 1-11 wyraźnie jest wskazane, że tymi komórkami organizacyjnymi kierują dyrektorzy. Stąd należy przyjmować, że pozostałymi komórkami, spoza tej listy, nie kierują dyrektorzy, lecz osoby o innym statusie. Ale przeczy temu z kolei ów przepis § 3 ust. 5 mówiący o Dyrektorze Biura.
O jakiego więc Dyrektora tu chodzi? Czyżby któryś z dyrektorów, wskazanych expressis verbis w pkt 1-11, miał kierować jednocześnie dwoma komórkami organizacyjnymi? Czy może Dyrektor Biura Finansowo-Księgowego jest jakimś specjalnym dyrektorem, spoza listy w § 3 ust. 1 statutu? Ale jednocześnie napisane jest wyraźnie, że tym dyrektorem jest główny księgowy, więc tym bardziej takie wyodrębnienie tej właśnie komórki organizacyjnej jest niezrozumiałe.
Prowadzi też ta dziwna konstrukcja do dalszych niejasności. Pomijając chwilowo niespójność z ustawą o służbie cywilnej, poprzez wyłączenie części departamentów i dyrektorów spod działania reguł konkursowych, wszystkie jedenaście komórek ma jednak swoje usytuowanie w strukturze organizacyjnej.
Również w kwestii obsadzania stanowisk. W odniesieniu do komórek w pkt 2-6 stanowiska dyrektorów powierza Prezes, w pozostałych, w pkt 1 i 7-11 obowiązują procedury konkursowe. Na jakiej zatem podstawie prawnej obsadzane jest stanowisko dyrektora Biura Finansowo-Księgowego? Nie mieści się ono w żadnej z dwóch kategorii.
Nasuwać zdaje się wniosek, że stanowisko to – główny księgowy Dyrektor Biura Finansowo-Księgowego – zostało z jakichś tajemniczych przyczyn wyłączone spod rygoru obsady w drodze konkursu. Jednocześnie nie można było wobec tego stanowiska zastosować konstrukcji odnoszącej się do ekspertów, bo i nic wspólnego z ekspertami nie ma. W każdym urzędzie administracji rządowej tego rodzaju stanowiska podlegały wówczas, z mocy przepisów ustawy o służbie cywilnej, obsadzie w drodze konkursu.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW