5 sekretów udanej współpracy między grafikiem, a klientem
dodano 18.04.2010
Artykuł “9 sposobów, aby wkurzyć grafika” wywołał sporo szumu i sprawił, że zostawiliście sporo komentarzy. Tekst głównie spodobał się grafikom, ale jeden z komentarzy dotyczył opinii widzianej ze strony klienta.
Grafiku, pamiętaj, że Twój klient może nie znać się na większości rzeczy związanych z grafiką, a nawet marketingiem. Nie upieraj się przy swoim, że musi być kolor czerwony bo tak Ci się podoba, tylko spokojnie wytłumacz klientowi dlaczego uważasz, że bez niego będzie lepiej i wymień mu korzyści z tego powodu. W końcu klient płaci Tobie, abyś zrobił świetną stronę, która ma sprzedawać więc nie obawiaj się wypowiedzenia swoich opinii jeśli pomogą one projektowi.
Sekret 4 – Kompromis
Kliencie, pamiętaj o tym, że będziesz musiał czasem zgodzić się z tym co myśli grafik czy agencja, bo pomaganie firmom we wzmocnieniu marki to jest coś co robią na co dzień i wiedzą o tym więcej niż Ty! Nie upieraj się przy czymś z tego względu, że ktoś inny Ci to zasugerował np. żona czy brat. Pamiętaj, że oni nie zawsze mają rację. Jeśli Twoja żona byłaby świetnym grafikiem, to czemu nie zleciłbyś jej zrobienia strony ?
Grafiku, pamiętaj, klient NIE zawsze ma rację! Zamiast posłusznie robić wszystko co każe, spróbuj wytłumaczyć mu, że pewne rzeczy nie będą dobre w budowaniu wizerunku jego firmy. Pokaż mu minusy jego pomysłów, ale pokaż mu też plusy swojego zdania! W końcu oboje chcecie, aby dzięki temu projektowi firma klienta wzmocniła się i zaczęła więcej zarabiać, a dzięki temu Ty otrzymasz nowe polecenia!
Sekret 5 – Organizacja
Kliencie, oczekujesz od grafika, że zrobi Ci stronę, która pomoże Twojej firmie pozyskać nowych klientów i poprawić jej wizerunek. Zrób więc wszystko by ten proces przebiegał jak najsprawniej. Pamiętaj, że do zbudowania porządnej strony, będziesz musiał być doskonale zorganizowany i zmotywowany, aby dostarczyć grafikowi wszystkie potrzebne materiały. Jeśli strona ma być gotowa za 3 tygodnie, a Ty jesteś przez najbliższy tydzień bardzo zajęty, zrób wszystko, abyś znalazł jednak te kilkadziesiąt minut dziennie, by posegregować i odpowiednio nazwać zdjęcia, napisać teksty do poszczególnych działów, wysłać mu logo w odpowiednim formacie – jeśli nie wiesz jak się za to zabrać, znajdź kogoś kto Ci pomoże. Ale nie odkładaj tego na kolejny tydzień, bo niepotrzebnie będziesz obwiniał grafika, że nie zdążył w czasie. A jak ma zdążyć, jeśli nie dostał od Ciebie materiałów?
Grafiku, pamiętaj, aby na bieżąco komunikować się z klientem. Informuj go o etapie, w jakim teraz jest projekt, mów co zostało jeszcze do zrobienia. Potwierdzaj otrzymanie materiałów. Nie pozwól, aby jakieś nieporozumienie opóźniło projekt lub spowodowało naruszenie zaufania klienta do Ciebie.
5 sekretów udanej współpracy między grafikiem, a klientem - zobacz źródło
wróc do artykułów