Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
60 lat transportera
dodano 06.08.2008
Urodził się w Wolfsburgu, dorastał w Hanowerze, sukcesy odnosił na całym świecie… Dokładnie 60 lat temu powstał pierwszy prototyp a dwa lata później rozpoczęła się seryjna produkcja.
1967 – Transporter T2
W 1967 r. nastąpił początek nowej ery – fabrykę opuścił Transporter drugiej generacji. Szyba przednia nie była już dzielona na dwie części, samochód został przedłużony o 100 mm a moc silnika o pojemności 1,6 litra wzrosła do 47 KM.
Rok później, w 1968, z taśmy produkcyjnej uroczyście zjechał dwumilionowy Transporter. Był to sukces, jakim nie mógł się poszczycić żaden inny samochód tej klasy.
W roku 1971 w produkcji pojazdów użytkowych zanotowany został kolejny rekord: z taśmy zjechał 3-milionowy Transporter. Liczba pracowników wzrastała jeszcze dynamiczniej i osiągnęła historyczne maksimum – 28.728 pracowników.
1977 – produkcja łączna wynosi już 4,5 mln sztuk.
Rok 1978 był w produkcji samochodów dostawczych rokiem szczególnie bogatym w innowacje. Po raz pierwszy, w ośmioosobowym mikrobusie, zastosowany został napęd na cztery koła. Rozwiązanie to spotkało się z niezwykłym zainteresowaniem. Ponieważ tradycyjny Transporter miał napęd na tylne koła, skonstruowano w tym przypadku dodatkowo załączany napęd na przednią oś. Produkcja seryjna nie była jeszcze planowana.
Pierwsze jazdy testowe modelu z napędem na cztery koła przeprowadzone na tunezyjskiej pustyni udowodniły, że jest to samochód doskonale nadający się do jazdy terenowej.
maj 1979 r. – Transporter T3
W maju 1979 roku miała miejsce premiera Transportera T3, a już w 1981 roku pobity został kolejny rekord – 5 milionów wyprodukowanych Transporterów.
W 1985 r. została przedstawiona w Hanowerze nowa limuzyna wielkoprzestrzenna – Multivan. Idealny, wszechstronny pojazd, doskonale sprawdzający się zarówno jako samochód firmowy, wycieczkowy, jak i rodzinny. Bardzo szybko VW Multivan zdobył taką popularność jak jego dziadek – Transporter.
W 1986 w zakładach Volkswagena w Hanowerze z taśmy zjechał sześciomilionowy Transporter – samochód sprzedawany wtedy w 180 krajach i mający swoich zwolenników na całym świecie.
9 styczeń 1990 r. – Transporter T4
Rewolucyjny krok w historii Transportera nastąpił 9 stycznia 1990 roku. W jego czwartej generacji (T4) zrezygnowano z silnika umieszczonego z tyłu. Podobnie jak jego poprzednicy, także T4 stał się przebojem rynkowym, który razem z zaprezentowaną sześć lat później drugą generacją LT przyczynił się do sukcesu marki Volkswagen Samochody Użytkowe. Pojazdy stały się jeszcze wygodniejsze i mocniejsze. T4 oferowany był z 16 różnymi silnikami, 8 benzynowymi i 8 dieslami, najmocniejszy miał 204 KM.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ





















