Start
Profil
Pino quizy
pino gry
o pino
Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie

O prosumencie - współtwórcy czy złodzieju?

dodano 28.01.2010
O prosumencie - współtwórcy czy złodzieju?

Czy prosumenci wnoszą coś dobrego do naszej konsumenckiej kultury? Czy to raczej kolejne osoby żerujące na twórczości innych? W działalności


"Klienci dostają to, czego pragną, a firmy nie muszą płacić za prace badawczo-rozwojowe. Jednak nie wszystko jest takie proste." Bywa, że modyfikacje i rozszerzenia będące dziełem klientów są sprzeczne z biznesowym imperatywem firmy jak w wyżej podanym przykładzie iPoda. Firma do tej pory nie potępiła hakowania produktów, ani go nie zaakceptowała. Patrząc w przyszłość wydaje się, że firma, która podjęłaby się potępienia prosumentów i walki z nimi, przegra. Należy zacząć projektowanie nakierowane na prosumpcję. A więc: "Zaoferujcie produkty, które będą miały budowę modułową i które łatwo będzie rekonfigurować i edytować. Stwórzcie kontekst sprzyjający konsumenckim innowacjom i podejmowaniu współpracy z użytkownikami. Stwórzcie odpowiednie warunki, zapewnicie miejsce i dajcie konsumentom przyjazne i łatwe w obsłudze narzędzia. Dostarczcie surowce i materiały, których użytkownicy będą potrzebować(…)."              To wszystko porady reprezentujące prosumentryczny paradygmat, który zaczyna podbijać firmocentryczny model współtworzenia. Dzisiaj postęp w technice spowodował, że firma, która potraktuje prosumenta za wroga zbankrutuje. Należy postawić na partnerstwo            i osiągając wspólne zyski wzbogacić się, niż stracić wszystko      w  imię walki o samodzielne wpływy.
Istnieje coraz więcej przykładów włączania konsumentów w procesy produkcyjne i innowacyjne. Konsumenci kierują się zmniejszeniem niezadowolenia z produktu (albo zwiększeniem zadowolenia z produktu). Koncentrowanie się na pytaniu o to, czy omawiane zjawisko jest czymś pozytywnym czy negatywnym dla obecnych na rynku przedsiębiorstw, nie powinno być priorytetem. Ważniejsze jest włączenie prosumpcji w proces kreowania wartości. Dla przedsiębiorstw, które na siłę próbują chronić swój kapitał intelektualny i które zamierzają opierać się na tylko własnych innowacyjnych pomysłach, będzie to poważne zagrożenie, natomiast dla otwartych organizacji, które potraktują konsumentów partnersko i wyjdą im naprzeciw, będzie to szansa nie tylko na dogonienie liderów rynkowych, ale również ich prześcignięcie. Prosumpcja to szansa na ciągłe kreowanie innowacyjnych pomysłów i osiąganie większych zysków. To również szansa na większe powodzenie innowacji, ponieważ to bezpośrednio klienci, a nie pracownicy działów badawczo-rozwojowych definiują potrzeby. Dlatego też należy się spodziewać, że organizacje, które dostrzegą w innowacyjnej prosumpcji zagrożenie, staną się marginesem w swojej branży, w przeciwieństwie do przedsiębiorstw, które potraktują ją jako szansę. Dlatego już teraz można znaleźć wiele apelów tego typu: "Nikt nie da Ci ani grosza za darmo, musisz być użyteczny dla firm, które są gotowe płacić Ci pieniądze. Prosument to ekonomiczne określenie osoby, która jest inteligentna i rozumie, że producent musi sprzedawać, a konsument musi kupować, i z tych dwóch zależności potrafi wyciągnąć korzyści materialne dla siebie! Internet jest miejscem, gdzie ludzie zaczynają coraz częściej i systematycznie robić zakupy. Wielu producentów i detalistów zabiega,   a dokładniej mówiąc, chce "kupić" konsumentów, proponując im współpracę oraz różne korzyści. Często to zabawa i drobne profity, ale zdarzają się profesjonalne i dochodowe propozycje." Moim zdaniem prosumpcja daje nam możliwości, których nie było nigdy wcześniej i niemądre byłoby z nich nie skorzystać.
   O prosumencie - współtwórcy czy złodzieju? - zobacz źródło wróc do artykułów
 
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
Aby dodac komentarz należy się zalogować.
 
REKLAMA
 
UŻYTKOWNIK: kniaziulinda
avatar

O mnie
W serwisie od:
14.07.2008
Dodaj do znajomych

 
INNE OD kniaziulinda
 
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW
21.09.2009 10:24:34
02.06.2009 19:31:08
09.06.2009 18:03:13
27.04.2009 18:23:22
 
zobacz więcej
 
Społeczność Witamy w serwisie Pino.pl. Nasz serwis to

nowoczesny portal społecznościowy

w pełni tworzony przez naszych Użytkowników. Dołącz do naszej społeczności. Poznaj świetnych ludzi, kontaktuj się z nimi, baw się rozwiązując quizy, graj w gry, twórz własne blogi, pokazuj swoje zdjęcia i video. Pino.pl to serwis społecznościowy dla wszystkich tych, którzy chcą świetnie się bawić, korzystać z wielu możliwości i poznać coś nowego. Społeczność, rozrywka, fun, ludzie i zabawa. Zarejestruj się i dołącz do nas.
Pino
Reklama
O Pino
Polityka prywatności
Pomoc
Regulamin
Blog
Reklamacje
Kontakt
Polecane strony
Darmowy hosting
Playa.PL - najlepsze gry
Filmiki
Miłość
Prezentacje