Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Czy region potrzebuje marki?
dodano 21.12.2009
Miasta i regiony konkurują ze sobą o turystów, inwestorów, mieszkańców. Dobra oferta turystyczna czy ułatwienia gospodarcze dla potencjalnych przedsiębiorców już nie wystarczają. Aby miejsce było identyfikowane, musi mieć markę.
Marka to inwestycja
Trzeba pamiętać, że marka to inwestycja. Inwestując w markę, inwestuje się w przyszłość regionu, w jego rozwój. Nie chodzi tylko o koszty związane z powstaniem marki. Wdrażanie programu marki, informowanie właściwych odbiorców rynku i prezentacja znaku na nośnikach są rozłożone na lata. Skąd region może pozyskać środki niezbędne na stworzenie strategii swojej marki? Dostępne źródła finansowania to między innymi środki z własnego budżetu regionu, dotacje z instytucji publicznych i fundacji, środki uzyskane od sponsorów oraz fundusze unijne.
Aby region stał się konkurencyjny, by przyciągał inwestorów, lokalne władze powinny przygotować cały program zachęt i ulg dla inwestorów, którzy zechcą w przyszłości stworzyć nowe miejsca pracy. Pozytywnym przykładem jest opracowanie przez władze gminy Legnica „Programu pomocy horyzontalnej na rozwój małej i średniej przedsiębiorczości na terenie Legnicy”.
Zasadniczym celem promocji regionu jest to, by na jego terenie było możliwie jak najwięcej inwestycji. Aby to osiągnąć, konieczne jest zachęcenie pracodawców i władz lokalnych do działań na rzecz zmniejszenia bezrobocia i rozwoju lokalnego pod względem gospodarczym, kulturalnym i społecznym. Władze lokalne powinny działać tak, by zaspokoić wszelkie potrzeby miejscowych i zewnętrznych inwestorów, w taki sposób, by przyciągnąć ich do regionu. Wszystkie działania promocyjne muszą być nakierowane na przyciągnięcie różnorodnych grup klientów, w tym przedsiębiorstw, inwestorów oraz turystów czy nawet ewentualnych przyszłych stałych mieszkańców. Profesjonalna promocja to również nagłośnienie atrakcyjności regionu oraz działania nad wizerunkiem regionu na szczeblu krajowym, a następnie międzynarodowym.
By osiągnąć ten ważny, wspólny cel konieczna jest współpraca wszystkich – władz lokalnych, przedsiębiorców, organizacji biznesowych, instytucji społecznych i kulturalnych, innych organizacji pozarządowych, szkół, fundacji i funduszy.
PLUSY PROMOCJI REGIONU:
+ Wzrost zatrudnienia.
+ Rozszerzenie działalności w handlu, usługach i produkcji.
+ Budowanie relacji partnerskich pomiędzy przedsiębiorstwami krajowymi, ale także z kapitałem zagranicznym.
W poszukiwaniu symbolu
Zdaniem Eli Skrzypek ze Studia Bakalie, „kluczem do sukcesu są emocje. To one wzmacniają unikatowe cechy, np. miast czy regionów”. Mówi się na przykład o podróży zmysłów. „To prawda. Nośnikiem identyfikacji są m.in. przysmaki regionalne. Świetnym identyfikatorem jest dźwięk, choćby hejnału. Trudno powiedzieć, co stanie się takim symbolem w lubuskim” – dodaje Skrzypek.
Wicemarszałek województwa lubuskiego Elżbieta Polak mówi, że często turyści w rozmowach przytaczają przykłady identyfikowania regionu poprzez zielonogórskie wino czy ligę żużlową. Jej zdaniem, na uwagę zasługują także winnice, szlak cysterski, kabarety i bunkry w Międzyrzeckim Rejonie Umocnionym. Jakie elementy okażą się najważniejsze podczas budowania marki i strategii jej wykorzystania dla regionu lubuskiego, dowiemy się już wkrótce.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW