Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Nadchodzą duże zmiany w nauczaniu
dodano 01.02.2012
Współczesna szkoła odchodzi od schematycznego kształcenia i „wbijana” dzieciom do głów regułek.
– Wykonując dane zadanie o charakterze projektu, młodzi ludzie zmuszeni są do samodzielnego poszukiwania potrzebnych im informacji, sami dokonują wyborów i podejmują decyzje. Dzięki wcieleniu się w rolę badacza i odkrywcy nauka staje się dla nich zabawą i sprawia im radość – mówi Ewa Szelecka. Dodaje także, że praca tą metodą to forma nauki w działaniu, gdzie wykonując konkretne, realne zadania uczeń zdobywa wiedzę praktyczną.
Ewa Szelecka zwraca uwagę na jeszcze inny ważny aspekt pracy metodą projektów: - Projekty wymuszają współpracę w grupie, dzięki czemu uczeń nabywa kompetencje społeczne. Młody człowiek uczy się podejmować decyzje w zespole, rozwiązywać powstające w nim konflikty interpersonalne, poszukiwać kompromisów czy oceniać pracę swoją i innych jego członków. Jednak przede wszystkim uczy się dyskutować i słuchać innych osób. Uczniowie pełniąc różne funkcje w grupie projektowej wykonują charakterystyczne dla nich zadania. Dzięki temu uczą się też pełnienia ról społecznych, np. osoba zostająca koordynatorem (liderem) takiego projektu nabywa umiejętności przywódczych oraz wyrabia w sobie poczucie odpowiedzialności za pracę zespołu i końcowy efekt działań jego poszczególnych członków. Staje się to szczególnie ważne obecnie, gdyż większość dzisiejszych uczniów będzie w przyszłości wykonywać pracę zawodową w zespołach. Muszą więc umieć radzić sobie z problemami, które w takich grupach powstają.
Podejście projektowe można wykorzystać do kształcenia w ramach każdego przedmiotu.
- Ciekawym przykładem może być stworzenie szlaku pomników przyrody w danym mieście jako przykład nauczania w ramach lekcji przyrody. Dzięki takiemu projektowi młodzi ludzie stają się badaczami biologii, geografii czy historii swojego miasta. By dzielić się swymi odkryciami mogą tworzyć blog w Internecie oraz wydawać szkolną gazetkę z reportażami z poszukiwań. Dzięki temu kształtują w sobie umiejętności dziennikarskie, reporterskie czy literackie. Mogą też prowadzić stronę internetową ścieżki, gdzie umieszczać będą różne informacje i zdjęcia z nią powiązane (dzięki temu nabywają kompetencje, takie jak tworzenie i edytowanie strony internetowej, a także zdobywają umiejętności fotoreporterskie podczas dokumentowania swoich odkryć w terenie). Na koniec mogą też, podczas specjalnej uroczystości, dokonać otwarcia ścieżki i jej prezentacji szerszemu gronu osób w tym lokalnym władzom i dziennikarzom. Dzięki temu m.in. zdobywają umiejętności organizacyjne, uczą się racjonalnie gospodarować pieniędzmi oraz poznają ich realną wartość, zdobywają nowe kontakty i nawiązują partnerstwa z innymi organizacjami – mówi Ewa Frąckowiak, nauczycielka biologii i ekspert Wydawnictwa Klett.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW