Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Najnowsze trendy w programach lojalnościowych
dodano 07.03.2010
W odpowiedzi na coraz większe potrzeby konsumenckie względem usługodawców i „głód” tychże konsumentów, powodowany ogromną możliwością wyboru w każdej praktycznie dziedzinie, warto wziąć pod lupę działania firm względem budowania lojalności klientów.
Sprawy pro klienckie:
Nowe pomysły, niespotykane do tej pory działania, abstrakcyjne jeszcze kilka lat temu ruchy – dzisiaj codzienność i zaplanowane co do przecinka programy lojalnościowe. Nowe kierunki, inne niż „chwilę” temu kanały docierania z informacją, zmieniające się niesamowicie szybko sposoby wiązania się firmy z klientem – wszystko spowodowane potrzebami i głodem.
Lojalność klienta wobec firmy – związek, który wypływa nie z samego klienta, „który zakochał się” w firmie ale sterowana jest właśnie przez firmę i jej usługi, z których korzysta dany klient. Jeszcze kilka lat temu, pojęcie tworzenia węzła lojalności i silnego związku między nabywcą a usługodawcą dotyczyło mniejszości, klienckich grup elitarnych i luksusowych. Przedsiębiorstwa, w ramach zmian gospodarczych i rynkowych zaczęły reagować propozycjami dla większej części nabywców swoich usług – dla do tej pory niezauważalnych konsumentów.
Obecnie większość (ok. 75%) konsumentów amerykańskich korzysta z co najmniej jednego programu lojalnościowego a 1/3 z nich, korzysta z kilku na raz. Świadczy to o bardzo szybkim rozwoju komórek kreatywnych, które „siedzą i knują”. Wdrażając swoje pomysły a kontakt z klientem nawiązują w różny, coraz częściej dziwny (czytaj niestandardowy) sposób. Na celowniku jest każdy z nas. Korzystajmy!
Co najważniejsze w p l ?
Tak jak każdy ruch, mający na celu zbliżenie klienta do firmy i w drugą stronę, program lojalnościowy oprócz tego, że ma być opłacalny musi spełniać kilka innych ważnych funkcji, między innymi:
• Utrzymanie klienta
• Zwiększanie udziału firmy w portfelu konsumenta
• Zwiększanie ilości zakupów i wizyt klientów
• Pozyskanie nowych klientów
• Przywiązania do marki
• Poprawa sprawności obsługi
• Budowa poczucia bliskości „klient-firma”
• Zbieranie danych o klientach,
W zależności od tego, dla kogo dedykowany jest dany program lojalnościowy powyższe funkcje będą zmieniały się według potrzeb docelowej grupy klientów. Jeżeli p l kierowany jest do szerszej rzeszy jednostek, w większości przypadków będzie występowała funkcja zwiększenia ilości zakupów i wizyt klienckich. Jeżeli jednak firma zdecyduje się dotrzeć do klienta bardziej sprecyzowanego – celem może być np.; wyrwanie klientów z rąk konkurencji (przejęcie rynku). Tym sposobem, w połączeniu z nowymi technologiami i ciągle zmieniającą się rzeczywistością powiększa się nieustannie niepisana lista życzeń wygłodniałych klientów a w odpowiedzi na ten fakt, lista sposobów na łowienie i utrzymywanie konsumentów.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW