Ithink.pl - Dziennikartstwo Obywatelskie
Inwestowanie w personel, a jego lojalność
dodano 27.07.2010
Jak sprawić by pracownik związał się z firmą? Czy oprócz prawidłowego systemu zarządzania i warunków finansowych pracodawcy mogą zbudować więź z personelem?
Kultura w organizacji a budowanie lojalności
Wielu pracodawców zastanawia się w jaki sposób sprawić, by jego pracownicy z przyjemnością wykonywali swoje obowiązki każdego dnia. Zastanawiają się czy możliwa jest wizja pracownika codziennie zadowolonego, tryskającego energią i z radością podejmującego nowe wyzwania. Czy istnieje sposób by personel w superlatywach opowiadał o miejscu w którym spędza większość swojego dnia? Oczywiście, że tak. Jednak istnieją pewne warunki. Firma musi zapewnić prawidłową kulturę organizacyjną zbudowaną na dostrzeganiu potrzeb pracowników. Musi motywować, a także dawać poczucie cenności. Pracownik musi czuć się potrzebny i doceniony. Zbudowanie takiego obrazu, który z jednej strony daje poczucie zadowolenia u pracownika, a z drugiej wprowadza w firmie kulturę organizacyjną jest możliwe poprzez budowanie lojalności.
Pojęcie lojalności pracowniczej jest rozumiane najczęściej jako utożsamianie się pracownika z organizacją, silne emocjonalne przywiązanie do organizacji (pracodawcy) i jej członków, uczciwość, prawość, postępowanie zgodnie z ustalonymi normami, reprezentowanie i realizowanie celów organizacji, dbanie o jej dobre imię i tworzenie odpowiedniego jej wizerunku, zmierzanie do rozwoju organizacji i umacniania jej pozycji rynkowej. Istnieje wiele metod tworzenia kultury, która wspiera rozwój pracownika jednak z obserwacji rynków zachodnioeuropejskich można wywnioskować, iż z dużym powodzeniem wdrażanie są programy wspierające zdrowie, kondycję, a przez to samopoczucie pracownika. I nie chodzi tu tylko o aspekt medyczny. Programy te koncentrują się na szerokim rozumieniu psychofizycznego rozwoju człowieka.
Czy to się sprawdza?
Menadżerowie zajmujący się inwestowaniem w kapitał ludzki z pewnością zadają sobie podstawowe pytanie, jaki model budowania lojalności będzie najlepszy. Zastanawiają się czy przy całym wachlarzu możliwości akurat pro-zdrowotna forma przyniesie zadowalające efekty. Nie ma stuprocentowej pewności co do rezultatów, ale jedynym sposobem na sprawdzenie jest decyzja o podjęciu konkretnych działań. Nie musi być to rzucenie się na głęboką wodę i wprowadzanie kilkunastu sposobów na raz. W różnych strukturach organizacyjnych wdrażanie zdrowej firmy nie zawsze jest łatwe i proste. Nie zawsze też przynosi natychmiastowe efekty. Najlepszym rozwiązaniem, pozwalającym na skuteczna ocenę, jak i minimalizując ryzyko jest metoda małych kroczków. Wprowadzamy pojedyncze działania, obserwując w jaki sposób są odbierane przez pracowników. Sprawdzamy czy taka inicjatywa jest przez nich akceptowana.
DODAJ SWÓJ KOMENTARZ
REKLAMA
ARTYKUŁY O PODOBNYM TEMACIE
zobacz więcej
5 NAJLEPIEJ OCENIANYCH ARTYKUŁÓW